Het is inmiddels bijna 10 jaar geleden dat we wereldwijd konden kennismaken met de grootste crowdfunding projecten via Indiegogo. Sinds 2008 is dit platform verantwoordelijk voor een groot aantal hele succesvolle producten. Kickstarter, dat een jaar later is gestart, heeft wellicht nog veel meer naamsbekendheid verworven in Nederland. Het concept achter Indiegogo en Kickstarter is nagenoeg hetzelfde, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Op Fidges.nl kijken we veel naar de ontwikkelingen op deze platformen. Tijd om uit te leggen hoe ze werken en wat crowdfunding nu eigenlijk is.
Het ontwikkelen van een nieuw product kost veel geld. Het lenen van geld voor deze ontwikkeling is heel normaal. Voorheen deed je dit bij investeerders en banken die voornamelijk geïnteresseerd waren in de terugverdientijd, rendement en andere financiële plaatjes. Met de opkomst van platformen zoals Indiegogo en Kickstarter is het mogelijk geworden om projecten aan het grote publiek te presenteren. Zo kan een ontwikkelaar snel en eenvoudig miljoenen potentiële investeerders bereiken. Consumenten zoals jij en ik die juist willen investeren omdat ze ook enthousiast zijn over het te ontwikkelen product. In ruil daarvoor krijg je geen geld terug, maar de mogelijkheid om het product als eerste te ontvangen.
Hoe werkt Indiegogo of Kickstarter?
Voor de ontwikkelaar:
Als ontwikkelaar kun je eenvoudig projecten online publiceren. Daarvoor heb je een goede promo video nodig, wat leuke foto’s en een goede wervende tekst. Je bepaald het doel dat je nodig hebt voor het realiseren van je project (+5% provisie die zowel Kickstarter als Indiegogo inneemt), je maakt pakketten aan die een investeerder kan kopen en waarmee je het doel kan halen, en je gooit alles online. Bij Kickstarter wordt je project vervolgens onderworpen aan een screening. Zo mag je bijvoorbeeld geen technologische snufjes plaatsen zonder prototype. Indiegogo vindt deze screening niet nodig. Bij Kickstarter ben je daarnaast ook verplicht om in te gaan op de mogelijke risico’s en problemen bij het project. Zo kan een investeerder zelf beoordelen of het realistisch is dat deze risico’s en problemen op te lossen zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat deze omschrijving wel behoorlijk is samengevat. Er zijn hele boeken geschreven over de beste strategieën voor crowdfunding via Kickstarter en Indiegogo. Nu de andere kant van het verhaal. Hoe kun je als consument de ontwikkelingen van deze projecten steunen:
Voor jou als consument:
Ieder project heeft verschillende mogelijkheden om te steunen voor verschillende geldbedragen. Hier staan ook verschillende beloningen tegenover. Dit kan het product zijn dat ze daadwerkelijk aan het ontwikkelen zijn. Maar het kan ook bijvoorbeeld een t-shirt, accessoire, recht op korting bij aankoop achteraf of een ander uniek aanbod zijn. Vaak zijn de aanbiedingen voor de eerste investeerders ook aanzienlijk interessanter omdat het risico ook hoger is.
Het is goed om in de gaten te houden dat het risico bij Kickstarter voor jou als consument iets kleiner is dan bij Indiegogo. Kickstarter hanteert een “alles of niets” regel. Dat wil zeggen dat de ontwikkelaar het geld pas krijgt als het gehele doel bereikt is. Mocht het doel niet bereikt worden binnen de vastgestelde periode (max 60 dagen) dan kost het jou als investeerder niks en vervalt de deal. Indiegogo daarentegen geeft het geld wel direct door aan de ontwikkelaar, zelfs als het doel niet bereikt wordt. Als het product hierdoor onverhoopt niet gerealiseerd kan worden dan ben je als investeerder je geld vaak kwijt.
Wat is het risico
Zoals gezegd is het bijzonder eenvoudig om een project op een Crowdfunding platform te starten. Hierdoor is het ook bijzonder eenvoudig om veel geld op te halen en te verdwijnen. Naast fraude zijn er nog duizend en één redenen waarom een project niet gerealiseerd kan worden. Er zijn veel amateurs actief en zelfs kinderen met een creatief maar onmogelijk idee. De ontwikkelaar heeft wellicht niet eens de kennis en kunde om zijn project te realiseren, of hij heeft de verzendkosten dusdanig onderschat dat het transport onmogelijk wordt.
Hierbij enkele gouden tips om er in ieder geval voor te zorgen dat je een gefundeerde investering doet:
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Blijf er alsjeblieft vanaf.
Kijk of er al een werkend prototype beschikbaar is van het product. Zonder dit prototype heb je geen enkel bewijs dat de techniek werkt en dat de ontwikkelaar voldoende kennis heeft.
Zoek uit wie de ontwikkelaar zijn. Hebben zij de kennis in huis om het project te ontwikkelen? Wat hebben zij in het verleden ontwikkeld of hebben ze meer mislukkingen op hun kerfstok?
Lees de voorwaarden goed na. Veel projecten worden niet naar Europa verzonden. Mocht je dit toch graag willen, neem dan contact op met de ontwikkelaar voordat je geld investeert.
Uiteraard moeten ook de ontwikkelaars zich houden aan de wet. Zo zijn zij verplicht om het product uit te leveren indien mogelijk. Zo niet, dan moeten zij het geld terug betalen. Maar een bedrijf zonder noemenswaardige historie of waarde is eenvoudig failliet verklaard. Er zitten nu eenmaal risico’s aan het investeren van geld in een product dat nog niet bestaat.
Scepticisme en geduld
Laat je vooral niet bang maken door de risico’s die hierboven staan genoemd. Ik ben namelijk groot voorstander van deze crowdfunding platformen. Zij zorgen er voor dat er in de wereld producten en technieken een kans krijgen. Niet omdat er een geweldige winst mee te behalen is (zoals banken en investeerders een product beoordelen) maar omdat er ontwikkelaars zijn met een visie die ze wereldkundig willen maken. Als de wereld deze visie deelt dan krijgen zij de kans krijgen om het te realiseren.
Voor jou als consument zorgen deze platformen ervoor dat je geweldige producten kunt bemachtigen die anders onbereikbaar blijven, of niet eens zouden bestaan. Neem bijvoorbeeld de Basslet of Sobro salontafel. En het leukste is nog dat jij het mede mogelijk hebt gemaakt.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Een beperkte mate van scepticisme zal je beschermen tegen de meest voor de hand liggende mislukkingen. Daarnaast heb je een grote hoeveelheid geduld nodig. De ontwikkeling van een nieuw product kost naast veel geld, ook veel tijd. En in het optimisme van de ontwikkelaar heeft hij waarschijnlijk ook een optimistische planning gecommuniceerd. De planningen verschuiven regelmatig, maar een goede ontwikkelaar zal je te allen tijde op de hoogte houden van deze vertragingen en ontwikkelingen. Mocht je daar niet op willen wachten dan hebben beide platformen ook veel reeds gefinancierde of zelfs volledig ontwikkelde projecten in de aanbieding.
Over het algemeen kunnen we stellen dat Indiegogo wat coulanter is voor ontwikkelaars, maar daardoor ook voor meer risico’s zorgt voor jou als consument-investeerder. Kickstarter heeft zijn zaakjes en regels beter voor elkaar en biedt een beter bescherming. Desondanks hebben beide platformen zowel succesverhalen als complete mislukkingen.